Felfigyeltél már utazás közben valaha arra, hogy a repülőgépeken – néhány kivétellel- minden ülés huzata kék színű? Sokan azt gondolják azért, mert az ég is kék, de a válasz nem ennyire egyszerű!
A kék szín ereje
Az első kék üléshuzatok néhány évtizede jelentek meg a repülőgépeken és a légitársaságok azóta is szeretettel választják ezt a színt. Sok kutatás foglalkozott már a színek jelentésével és a kéket leginkább a megbízhatóság, a tudás, a kommunikáció és a nyugalom színének tartják. Ez az érv nagyon is fontos, különösen egy égen repülő fémjárgány esetében, ahol több utas küzd meg utazási félelmével, mint a földön. A színeknek óriási befolyásoló ereje van, amit a marketingesektől az építészeken át a tervezőkig sokan kihasználnak.
Egy praktikus magyarázat
Van azonban egy praktikusabb oka is annak, miért kékek az ülések. A kék kárpiton sokkal kevésbé látszanak a kosz és zsírfoltok, gyűrődések és karcolások, ezáltal ritkábban kell cserélni őket, a légitársaság pénzt spórol magának. Mivel az első osztályt kevesebben engedhetik meg maguknak, ott a légitársaságok világosabb huzatokat használ.
Miért nem piros?
Egy érdekes tény, hogy az 1970-80-as években számos társaság kipróbálta a vörös huzatos üléseket is, de le kellett cserélniük, mert jelentősen agresszívabbá tette az utasokat, pusztán a kárpit színe.
Mitől függ, hogy szövet vagy műbőr?
Ha utaztál már repülőn biztosan észrevetted, hogy egyes járatokon műbőr ülésekbe, míg más járatokon szövettel borított székekben ülhetsz. A magyarázat egyszerű. A rövid utazási idejű járatok műbőr huzatot kapnak, míg a hosszú, akár kontinensek közötti utakra szövet borítású üléseket tesznek. A műbőr ugyanis még könnyebben takarítható és a nagy igénybevételnek is könnyebben ellenáll, mint a szövet. A hosszú utakon a szövet könnyebben szellőzik, így komfortosabb is.
Egy érdekesség
A fejtámlákat védő kis cserélhető huzatot angolul antimacassar-nak hivják. Ez még a viktoriánus időkből származik, amikor a férfiak macassar olajjal kenték a hajukat. Ez azonban egy nagyon zsíros hajápoló szer, ami mindenhol nyomot hagyott, ahová csak ért. Ezért a drága bútorok karfájára és fejrészéhez cserélhető szövetet helyeztek, így védve a bútorokat a foltoktól.